Hvordan hænger et specielt emballagedesign og bag-in-box vinen sammen? De fleste er nok bekendt med bag-in-box vinen.
Vin-emballageringen har tidligere lidt under prædikatet “kvantitet og ikke kvalitet”, hvilket egentlig ikke passer til en kvalitetspræget kategori som vin. Dog fås flere af de velkendte druer efterhånden i bag-in-box emballage, hvilket øger konkurrencen på supermarkedernes hylder.
Et specielt emballagedesign, som det på ovenstående billede, kan skabe blikfang og afgøre udfaldet – køb vs. ikke-køb.
Nedenfor vil jeg tage dig igennem, hvilke fordele der kan være ved bag-in-box koncepter, herunder hvad et specielt emballagedesign kan have af betydning.
Så længe indholdet er af en ordentlig kvalitet, er kvantitet bestemt ikke en dårlig ting. Tag bare de hyggelige aftener i venners lag på de sene sommeraftener, hvor den første flaske hurtigt får ben at gå på. Når det så er sagt, er der også nogle kommercielle fordele ved at have et større emballageformat.
Som tidligere beskrevet er der klare fordele ved at have en stor overflade på emballagen. Overfladen kan via kreativt design anvendes til både at fortælle en historie og formidle stemninger. Billedet øverst viser et bag-in-box eksempel, der med rette kan karakteriseres som et specielt emballagedesign.
Emballagen har klare konnotationer til mange kvinders trofaste ven: håndtasken. Med denne visuelle branding appellerer det franske vinbrand til den feminine forbruger med referencer til de talrige populære franske håndtasker.
Denne bag-in-box, forklædt som håndtaske, er derfor det uskyldige bud på at få de liflige dråber til at blende ind i offentligheden, samtidig med at femininiten selvfølgelig opretholdes.
Emballagematerialet, der anvendes til bag-in-box løsninger, er oftest kraftigt, afstivet karton, som foruden at beskytte den indvendige pose med vin, også tillader forskellige branding-muligheder i form af f.eks. prægning og tryk.
I det konkrete eksempel er materialet formgivet til at understøtte og styrke det visuelle udtryk, hvilket blot er én af fordelene ved at vælge (miljøvenlig) karton til din emballage.
Flot design og visuelle virkemidler er ikke meget værd, hvis ikke funktionaliteten følger med. Funktionaliteten er en af de væsentligste succesfaktorer i din emballage. Hvis funktionaliteten fungerer og tilmed designes i tråd med resten af emballagen, har man ramt plet. F.eks. er en af de væsentlige funktioner ved emballagen på det øverste billlede, at den ubesværet kan transporteres.
Traditionelle bag-in-box vin-emballager (som ses på billedet til højre) har typisk en lille anonym plastikhank i toppen, hvorimod emballagen på øverste billede har en længere snor i bomuld, som forekommer behagelig og fuldender håndtaske-looket.
Du kan læse mere om emballagedesign og udvikling her eller kontakte os her for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.