07. April 2021
Salg via e-handel stiger – det samme gør forbrugernes miljøbevidsthed. Forbrugerne stiller højere krav til kvaliteten af produkterne og emballagen end nogensinde før. Det giver selvfølgelig nogle udfordringer – men det skaber også muligheder, og dem ønsker vi at belyse for dig. I dette indlæg vil vi bl.a. fortælle dig, hvordan du kan vende forbrugernes stigende miljøbevidsthed til din fordel.
Emballagen er vigtig, da den er mere end blot en indpakning eller beskyttelse af dit produkt. Dit emballagevalg og -design har faktisk stor betydning for dit brand og dit salg.
Tænk på din emballage som en forlængelse af dit brand: det er yderst relevant at din indpakning korresponderer med din virksomheds værdier, da din emballage skal være med til at sælge dine produkter. Når dine produkter sælges online, har forbrugerne ikke mulighed for at møde dine produkter fysisk. Din emballage har altså til opgave at give forbrugerne lyst til at eje lige netop dit produkt.
Hvert år handler danskerne varer for 174 mia. kr. på nettet. De mange varer, som sendes af sted, er pakket i enorme mængder emballage, hvilket belaster miljøet. I starten af 2020 igangsatte regeringen et initiativ, der skal give mere viden om, hvordan vi kan få mere bæredygtig emballage i e-handlen.
Den vækstende e-handel kræver et stigende bæredygtighedsfokus på emballageområdet, da der kasseres store mængder emballage fra nethandel hver dag. Det er derfor relevant at overveje, hvordan man skaber en emballageløsning til e-handel, der er miljøvenlig.
Hvis du ønsker at udvikle en mere bæredygtig emballage til dine produkter, er det en god ide at overveje, hvilke materialer du anvender.
Internetgiganten Zalando har en vision for 2020. De vil udskifte alle emballagematerialer med miljøvenlige materialer, der er 100% genanvendelige. Fremadrettet vil e-handelsvirksomheden altså kun benytte genanvendelig papemballage. Derudover vil Zalando udfase alle deres plastikposer og erstatte dem med papirposer.
I 2018 gennemførte Coleman Parkes Research en undersøgelse om emballage, der har nogle interessante resultater.
De seneste år har medierne haft stort fokus på, hvordan plastikemballage forurener verdenshavene, og det har haft indflydelse på europæerne. 74% af europæerne siger, at mediedækningen af emballageaffald har haft indflydelse på deres købsvaner.
Undersøgelsen viser også, at 75% af de europæiske forbrugere siger, at bæredygtig forsendelsesemballage har indflydelse på deres købsbeslutning.
Forbrugerne bliver mere og mere miljøbevidste, og de stiller i højere grad end før krav om bæredygtige produkter. Forbrugerne efterspørger miljøvenlige produkter og miljøvenlig emballage, og virksomhederne kan derfor anvende en bæredygtig profil til deres kommercielle fordel. Bæredygtighed sælger nemlig, så hvis du har skabt et miljøvenligt produktindhold i en bæredygtig emballage, så husk at fortæl det til forbrugerne! På den måde gør du både klimaet og dig selv en tjeneste. Vi har samlet lidt tips til, hvordan du kan gøre din emballage mere bæredygtig, og hvordan du kan oplyse dine (potentielle) kunder om det:
Bæredytige materialer – Anvend genanvendelige materialer og kommuniker det via emballagedesignet. Forbrugerne er interesseret i hvor miljøvenlig din emballage er, og de skal nemt kunne tilgå informationen. Er din emballage produceret af genbrugsplast, kan du skrive “100% genanvendt plast”, og på den måde fange forbrugernes opmærksomhed.
Miljøcertificeringer – En undersøgelse som Epinion har lavet for Miljøstyrelsen viser, at hver anden forbruger ser efter miljømærkninger og virksomhedens miljøprofil, når de skal vælge et produkt.
Anvend farver, motiver, illustrationer m.m., der henleder tankerne på miljøet – Et enkelt design, farven grøn og illustrationer af blade er alle elementer, der vidner om, at din emballage er bæredygtig.
Du kan læse mere om bæredygtig emballage på vores side her eller bæredygtigemballge.dk.