Udfold farvespektret i design af emballage

Er du i tvivl om, hvilke farver du skal vælge til din emballage? Farveuniverset er en verden for sig, når den først foldes ud. Farver spiller også en afgørende rolle for forbrugerne. Næsten 93% foretager nemlig et køb baseret på produktets farve.

Vi giver dig i dette indlæg inspiration til det rette farvevalg til din emballage. Vi Vi fortæller hvordan farverne kan bruges, og hvad der virker hvordan.

Farveteori kan hjælpe dig i farvevalget af din emballage

I 1773 definerede J.W. Goethes en seksdelt farvecirkel. Det er netop denne farvecirkel, der har været med til at danne grundlaget for de farveteorier, vi kender i dag.

Farvehjul

Farver taler til højre hjernehalvdel, og tekst taler til venstre. Derfor er det en god ide at skabe en velovervejet kombination af begge. Dette for at få aktiveret og engageret forbrugerens fulde opmærksomhed.

Alle farver er skabt ud fra de tre primærfarver: Rød, blå og gul. Hvis de tre farver kombineres, vil der opstå yderligere tre sekundære farve: Orange, lilla og grøn. Kombineres de sekundære farver med farvens primære nabo, fås der seks tertiære farver. Samlet danner det altså en cirkel med 12 farver. Farverne er delt op efter temperatur: Venstre side er kolde farver, og højre er varme. Der arbejdes også med intensiteten af farverne. Det vil sige mætheden i tonerne, og hvor meget grå, der er tilføjet farven.

Hvordan passer farverne sammen?

Grundreglen er, at hvis man tager udgangspunkt i samme grundfarve og varierer mellem mæthed og temperatur, vil farverne automatisk passe sammen.

I farvecirklen kan hver enkelt farve godt lide at være sammen med sine naboer, da de tager udgangspunkt i samme grundfarve. Disse farver danner analoge farver. Analoge farver udgør altid tre og vil altid være i harmoni.

Men modsætninger tiltrækkes også af hinanden. Det vil sige, at farverne lige akkurat overfor hinanden, altså modsat hinanden, også passer godt sammen. Disse par danner komplementærkontraster.

Når man arbejder med valg af farvetemaer, findes der flere forskellige sammensætninger, som tager udgangspunkt i farvecirklen. Disse farvekombinationer kan være en inspiration eller hjælp til sammensætninger, der med garanti er i harmoni:

Monokromatisk  – Der arbejdes med én farve og farvens mæthed og intensitet. Altså tilføjelsen af grå til den primære farve.

Analog – Der arbejdes med tre farver der ligger side om side i farvecirklen.

Komplementær – Der arbejdes med to farver, der er direkte overfor hinanden – modsat hinanden.

Split komplementær – Der arbejdes med to farver, der er direkte overfor hinanden og så én udvidet eller anden variation af én af de to farver.

Triadisk – Der arbejdes med tre farver lige fordelt på farvecirklen. Eksempelvis de tre primærfarver.

Tetradisk – kaldes også dobbelt komplementær. Her arbejdes der med 4 farver, hvor to af dem er komplementære til de sidste to.

Farver-nano

Hvad betyder farverne?

Igennem tiderne har hver enkelt farve tilegnet sig forskellige betydninger og værdier, alt efter hvilken kontekst vi oplever dem i. 

Virksomheder kan med fordel anvende farver af særlig betydning for at understøtte netop deres budskab. Derfor skal der tænkes nøje om hvilke Hvis du er i tvivl om, hvilken farve du skal vælge, for at understøtte din mission, så læs med videre.

Rød – er stimulerende og associeres med fare, spænding og energi. Men er også kendt for at være kærlighedens farve, fyldt med passion. Som eksempelvis den røde Ferrari parfume eller Coca-Cola logoet.

Orange – er kreativ og eventyrlysten. Eksempelvis Fanta’s lette orange farveunivers på hjemmesiden, eller emballager til indpakning.

Gul – er optimistisk. Det er en glad og legende farve. Ligesom McDonald’s, hvis farvevalg  ikke er tilfældigt. De anvender også den røde farve, fordi den er stimulerende og er bevist at øge hjerterytmen.

Grøn – er en naturlig farve og symboliserer ofte bæredygtighed. Men kan også betyde sundhed, fred eller rigdom, og farven er derfor typisk brugt i emballagen i produkter der promoverer disse værdier. Ligesom Origins logo og flere af deres emballager i bl.a. hudplejeserien ”A Perfect World”, som kan ses lige her

Blå – er troværdig og beroligende. Ligesom indpakningen til samtlige tamponer eller trusseindlæg: Tampax eller Libresse. Tampax benytter sig i høj grad af de blå farver, både på indpakningen men også hele deres digitale univers er azurblåt. Se hjemmesiden her. 

Lilla – er majestætisk og royal. Farven kan også være mystisk eller spirituel. Eksempelvis Anthon Bergs Marcipanbrød eller Urban Decay cosmetics logo, som kan ses her.

Brun – er en ærlig og jordnær farve, som ofte bruges til økologiske produkter.

Hvid – er ren og symboliserer enkelthed og uskyldighed. Tromborg gør især stor brug af hvid emballage. Se et eksempel på Tromborgs emballage lige her.

Sort – er både sofistikeret og elegant. Samtidig er den formel og luksuriøs. Eksempelvis MAC cosmetics som kører det gennemførte sorte, elegante look på hjemmesiden, i butikken og alle deres originale produkter.

Dog forholder de sig til et mere farverigt univers, når det drejer sig om collabs, limited eller sæson produkter.

Multifarve – er åbensindet eller forenende og hylder diversitet. Multifarvet bruges universelt til Pride-flaget og under Pride-week.


Lad os hjælpe dig med at skabe det helt rette design med tilhørende farver.

Kontakt os

Har du spørgsmål til os? Så tøv endelig ikke med at kontakte os med det samme.

Leder du efter noget?

Vi har en masse forskellige produkter og emballage.
Gå på opdagelse i vores produktkatalog.