13. April 2022
I vores fjerde indlæg om Emballagens ABC fortsætter vi vores serie-række, hvor vi giver forslag og fif til, hvordan du når i mål med det rette emballagedesign og sikrer en gnidningsfri proces i forhold til emballageudvikling og emballageproduktion.
Når emballage farver og typografi er på plads, skal disse overføres på emballagen.
Skal den visuelle identitet og produkttekst påtrykkes som etikette eller skal det præges direkte på emballagen?
Der er fordele og ulemper ved begge metoder, og begge løsninger muliggør således forskellige udtryk.
I dette indlæg gennemgår vi forskellige trykmetoder, mulighederne ved label vs. tryk samt – når primæremballage er på plads – hvad du kan opnå med sekundær emballage – og hvorfor denne type af indpakning både er praktisk og værdiskabende for dit brand.
Labels og etiketter har både fordele og ulemper forbundet med sig når det kommer til emballage.
Fordele ved labels og etiketter:
Hvis du vælger labels eller etiketter, til din emballage er den helt store fordel, at du ikke behøver at lægge dig fast på trykvarianter og antal pr. trykvariant fra produktionsstart.
Du kan nemlig anvende samme emballage med forskellige etiketter og labels fordi ikke er integreret i selve emballagen som fx tryk eller prægning.
Labels er ideelle til mindre produkt-oplag og til split-test af emballagedesign, fordi de kan produceres og leveres i løbet af få dage.
Det giver stor fleksibilitet ift. produkt og markedsføring.
Ulemper ved labels og etiketter:
Ulempen med etiketter og etiketter er, at de med tiden kan flosse eller falde helt af. Det vil have en negativ indvirkning på din identitetsudtrykket og give kundens et dårligt indtryk af dit produkt (og emballage!).
Prægning og direkte tryk på emballage giver ofte produktemballagen et mere eksklusivt udtryk. Det skyldes primært, at det visuelle element er direkte integreret på- og i produktemballagen.
Integrationen giver en hel anden emballageoplevelse. Identitetsudtrykket forbliver samtidig intakt takket være integrationen. Dog er denne metode ofte dyrere (end label) og er forbundet med højere opstartsomkostninger og større oplag.
Sekundær emballage er den emballage, som den primære emballage pakkes i. Det kan fx være en gaveæske eller en ekstra beholder til beskyttelse af det primære produkt. En anden form for sekundæremballage er multipakemballagen, hvor flere primær-emballage produkter sampakkes.
Indpakningen af din emballage kommer således ikke i kontakt med produktindholdet. Hvis den sekundære emballage fjernes, vil der derfor som udgangspunkt ikke ske noget med selve produktet.
Det er praktisk at anvende en sekundær emballage, da det – som nævnt – beskytter den primære emballage og produkt indholdet i højere grad. Så længe det ikke medfører en unødvendig og miljøbelastende overemballering.
Samtidig kan den sekundære emballage også understøtte brand identitet i form af en eksklusiv unboxing oplevelse, der kan tilføre yderligere værdi til produktet og endda være med til at udtrykke vigtige budskaber.
Den sekundære emballage kan udformes i samme stil som den primære emballage, eller man kan bryde rammerne i form af et helt andet emballagedesign og emballage udformning. På den måde kan emballagen være med til at give produkt og primær emballage en ekstra dimension.
Man kan fx tilføje elementer som træflis eller pergamentpapir o.l. i den sekundære emballage for bedre at omfavne de primære produkter i en multipak-løsning. Det forstærker look & feel-løsningen og giver en fuldendt og gennemtænkt helhedsoplevelse.
I næste indlæg om Emballagens ABC kommer vi ind på de forskellige materiale muligheder og -typer, som du bør tage stilling til, når du designer emballage og skal udvikle en ny indpakning til dit produkt.