Hvordan ser den økonomiske model for bæredygtig emballage ud? Og hvordan sikrer vi som samfund, at vi også i fremtiden har adgang til værdifulde ressourcer?
Den cirkulære økonomi har groft skitseret fire temaer, som man som virksomhed med fordel kan afsøge, hvis denne har et ønske om at tage et skridt mod bæredygtig emballage.
Målet med ‘refuse, reuse, reduce og recycle’ handler om, at emballagens råstoffer indgår i et kontinuerligt kredsløb, som har til formål at eliminere “end-of-life” konceptet. Det er altså en ny måde at tænke produktion og forbrug på, som er miljømæssigt og kommercielt bæredygtigt.
Inspirationen til den cirkulære økonomi er egentlig ikke så fjern fra den verden vi lever i:
Orm spises af fugl, som spises af ræv – ræv dør, og bliver til næring for planter og jord, som spises af orm etc.
Med et estimeret forecast på 622 mio. tons plastik produceret i 2035, er der ikke nogen tvivl om, at der skulle have været handlet for 10 år siden, og senest i dag. Hvilke elementer er det så, der gør svært bare at tage det bæredygtige skridt?
Bæredygtig emballage fylder meget i det politiske landskab. Hvor starter man, hvis man ønsker at tage del i denne transformation? ‘Forbrug og smid væk’ kulturen/økonomien er gået fallit og der må handles.
Den lineære økonomi producerer enorme ressourcespild på verdensplan, som belaster miljøet i så ekstrem en grad, at dette er blevet et politisk emne.
Se blandt andet denne case fra Änglamark, som tager store miljømæssige skridt med bæredygtige emballager.
Flere bæredygtige emballageløsninger findes på Änglamarks hjemmeside.
Kontakt os her for at høre mere om bæredygtige emballager.