Hvordan udvikler man emballage til skønhedsprodukter, der forbedrer kundeoplevelsen? Vi ved at en af de mest enkle – men også mest effektive – måder at promovere dine produkter, er gennem produkternes emballage. Faktisk viser en undersøgelse at 72% af amerikanske forbrugeres købsbeslutning påvirkes af emballagedesignet.
Men emballagen kan ikke blot få forbrugerne til at købe dine produkter – din indpakning kan faktisk forbedre deres oplevelse af dine varer og dit brand. I dette indlæg kigger vi nærmere på, hvad forbrugerne egentlig kigger efter, når de shopper skønhedsprodukter – og hvordan du kan skabe en emballage, der forbedrer kundeoplevelsen.
Der findes et utal af brands indenfor kosmetik og personlig pleje, hvilket betyder at der er hård konkurrence i branchen. Faktisk skaber skønhedsindustrien hvert år 120 milliarder emballageenheder! Så det kræver lidt arbejde, hvis lige netop din emballage skal skille sig ud fra mængden.
Det er dog arbejdet værd, for produktemballagen påvirker nemlig forbrugerens opfattelse af produktet – og sandsynligvis også forbrugerens købsbeslutning. Vi har lavet en liste med nogle elementer, som forbrugerne især kigger efter på emballage til skønhedsprodukter.
Forbrugerne er i høj grad påvirket af, hvordan skønhedsprodukterne ser ud, og det er der flere årsager til. For det første er skønhedsindustrien en meget visuel branche. For det andet er emballagen den første fysiske interaktion kunderne har med dit produkt. Emballagen har altså stor værdi i en visuel branche, og vi har derfor listet nogle elementer af emballagedesignet, som forbrugerne tiltrækkes af.
Man kan inddele emballage i tre typer: primær, sekundær og tertiær. Den primære emballage er den beholder, som dit produktindhold fyldes i. Denne emballagetype er altså i direkte kontakt med produktet.
Den primære emballage er vigtig og nødvendig for kosmetisk emballage. Beholderen skal gerne være brugervenlig og funktionel, således at den er let at håndtere. Det kan nemlig have en negativ indvirkning på kundernes opfattelse af produktet, hvis emballagen eksempelvis er vanskelig at åbne/lukke. Vi forstår at det er essentielt med et visuelt appellerende emballagedesign, men det er først og fremmest vigtigt at udvikle en primær emballage, der rent faktisk fungerer optimalt til formålet.
I udviklingen af den primære emballage har du mulighed for at eksperimentere med forskellige former. En speciel form giver dig mulighed for at skille dig ud fra mængden. Vi bliver nemlig draget af elementer, der stikker ud.
Et eksempel på et brand, der formår at skille sig ud ved sine unikke beholdere er Kevin Murphy. Brandet sælger hårprodukter, der kommer i en speciel emballage, der bliver meget unik og kendetegnende for Kevin Murphys produkter. Brandet formår altså at differentiere sig fra konkurrenterne ved hjælp af deres primære emballage.
Ved udvikling af emballage til skønhedsprodukter, er det også værd at overveje hvilke materialer, man anvender til den primære emballage. Skal din beholder være klar eller mat? Glat eller nubret? Af glas eller plastik? Der er mange muligheder. Du bør i den forbindelse overveje, hvilke elementer, der korresponderer med dit brand og den kvalitet, du tilbyder.
Du kan anvende den primære emballage til at optimere kundeoplevelsen ved at skabe en anderledes emballage i materialer af høj kvalitet. Når forbrugerne shopper nice-to-have, ønsker de ofte at produkterne gerne må føles som en forkælelse. Luksuriøs og eksklusiv primær emballage kan derfor forbedre deres oplevelse med dit produkt og brand.
Gå på opdagelse i vores produktkatalog og find fx:
Hos Packwise udvikler og producerer vi ikke kun primær emballage. Vi er også specialister i at udvikle sekundær emballage, bl.a. til skønhedsprodukter. Den sekundære emballage er den yderste indpakning – typisk er denne type emballage en æske, der kan laves i mange forskellige former, materialer og størrelser. Indpakningen kan tjene flere formål. Den kan beskytte den primære emballage og dermed produktet, og den kan samle flere produkter i én æske. De fleste kunder vil sandsynligvis synes at det er lækkert med en eksklusiv æske, hvori der er samlet nogle beautyprodukter. Det er nemlig en ekstra service og luksus, som kunderne formodentlig ikke forventer.
Hvis din sekundære indpakning er både æstetisk og funktionel, er det muligt at dine kunder beholder den og bruger den til opbevaring, pynt eller andet efterfølgende. Kunderne får altså en ekstra uventet ting med i købet, hvilket kan forbedre deres oplevelse med dit brand.
Man skal ikke skue hunden på hårene – men det gør vi nok alligevel engang imellem. I hvert fald når vi shopper skønhedsprodukter, hvor æstetik spiller en central rolle i branchen. I princippet er det jo produktindholdet, der bør være det væsentligste, når forbrugerne er på jagt efter et nyt skønhedsprodukt. Virkeligheden er bare at emballagen også har stor betydning for forbrugernes valg. Emballage kan nemlig være enormt appellerende for os.
En visuelt tiltalende emballage kan forbedre kundeoplevelsen, da det efterlader et godt indtryk af brand og produkt. Vi køber med øjnene, og vores oplevelse af et produkt forbedres, hvis det både ser eksklusivt ud og er af høj kvalitet.
I en købssituation har du omkring tre sekunder til at fange forbrugernes interesse. I denne indledende fase spiller farverne en central rolle. Farver kan nemlig have stor betydning for folks adfærd og beslutningstagen. Vi bliver draget af farver, og det kan du vende til din fordel. Med de rigtige farver kan du fange forbrugernes interesse og samtidig optimere deres oplevelse med en spændende emballage. Farver er nemlig et stærkt visuelt kommunikationsmiddel, der kan igangsætte tanker og følelser hos forbrugerne omkring dit produkt.
Farver kan faktisk direkte påvirke købsbeslutningen, så det er værd at overveje farvevalget nøje.
For dine kunder kan en emballage i en smuk eller unik farve muligvis få en plads på badeværelseshylden. På den måde bliver emballagen en del af indretningen og en nem måde at implementere farver i sin bolig.
Vi drages intuitivt af farver, og en farverig og spændende emballage vil derfor virke appellerende for mange forbrugere. Derudover vil farver virke stimulerende for os, hvilket sandsynligvis forbedrer oplevelsen med produktet.
Æstetik spiller en central rolle i skønhedsbranchen. Hvis du producerer beautyprodukter, er det derfor essentielt at udvikle en spændende og eksklusiv oplevelse for dine kunder. En nem og effektiv måde at gøre dette på er selvfølgelig via din emballage. Faktisk har emballagen en langt større betydning end hvad mange tilskriver den. En undersøgelse viser at 70% af forbrugerne baserer deres indtryk af et brand udelukkende på emballagen.
De sociale medier har gjort forbrugerne endnu mere opmærksomme på emballagen. Fænomenet ‘unboxing’ er blevet en stor online trend, hvor folk filmer sig selv mens de viser deres seneste køb, som de pakker ud af produkternes sekundære emballage.
Emballage er gået fra at være en praktisk indpakning af produkter til at være et stærkt visuelt kommunikationsmiddel. Så stærkt at forbrugerne i mange tilfælde faktisk baserer deres købsbeslutninger på emballagen.
Det er derfor vigtigt at din emballage har et eksklusivt look and feel. Den skal være ‘Instagram-worthy’ – dvs. at emballagen skal være god nok til at man kan tage et billede af den og uploade det til Instagram.
I dag foregår meget marketing via influencere på de sociale medier. Her promoverer influencerne bl.a. beautyprodukter, som de præsenterer for deres følgere. Vi ved at der er mange, der ser med på unboxing-videoer. Faktisk ser hele 35% af amerikanske forbrugere unboxing-videoer ifølge en undersøgelse. Det er relevant at medtage, når man udvikler sin emballage. En Instagram-worthy indpakning har nemlig større chance for at komme med på dine kunders billeder på de sociale medier.
Et af de brands, der har formået at skabe en Instagram-worthy emballage er Glossier, som du nærmest genkender fra Instagram. Mange af brandets kunder poster nemlig billeder af den flotte, stilrene emballage. Glossier har gjort noget ekstra ud af at skabe et super lækkert, appellerende design og at give kunderne en god oplevelse. Alle, der shopper Glossiers produkter får en ikonisk pink bobleplast-pung med i købet. Mange kunder beholder pungen efterfølgende, og den pryder derfor også mange billeder på Instagram. Den bliver en del af den oplevelse, som kunderne også handler hos Glossier for at få.
En Instagram-worthy emballage, er en indpakning, der behager øjet. Emballagen er derfor mere tiltalende end en plain emballage – uagtet om produktindholdet er det samme. En visuelt appellerende emballage er ikke blot en luksus, det er en stor faktor for, hvorfor forbrugerne skal vælge netop det produkt fremfor andre. Det optimerer hele oplevelsen, når forbrugerne føler at de har noget æstetisk flot at kigge på og vise frem til andre. Der er nemlig signalværdi i vores købsbeslutninger og forbrugsvaner.
Det kan være svært at give et endegyldigt svar på, hvad bæredygtig emballage er. Alt afhængigt af hvilken emballagekategori, der er tale om, er der problemer at forholde sig til. Det kan eksempelvis somme tider være mere bæredygtigt at emballere frugt og grønt, da det forlænger levetiden af maden. På den måde undgås en masse madspild. Samtidig er plastik – som fødevarer ofte emballeres i – et svært nedbrydeligt materiale. Hos Packwise mener vi at der er flere måder, hvorpå en emballage kan være bæredygtig. Vi har valgt at fremhæve to:
Vi taler ofte om madspild og overforbrug, når snakken falder på miljøbelastninger. Hos Packwise mener vi at der mangler fokus på produktspild.
Overskydende produkt i emballagen er nemlig ofte et problem, når man anvender traditionelle pumpesystemer og tuber. Det resulterer både i forbrugernes ærgrelse og et ressourcespild.
Vi anbefaler derfor vores airless dispenser, der minimerer produktspildet ved at tømme beholderen fuldstændig for produktindhold. Beholderen er altså både funktionel, stilren og bæredygtig, og den er dermed ideel, hvis du ønsker en miljøvenlig samt æstetisk emballage til dit kosmetikprodukt. Med den rette emballage, kan der gøres en kæmpe forskel for produktspildet i kosmetikbranchen.
Hos Packwise mener vi at det er bæredygtigt at vælge en emballage, der eliminerer spild af produktindhold. Bæredygtig emballage kan optimere kundeoplevelsen ved at spare forbrugerne for produktspild. Spildet kan være til stor frustration for dine kunder, og det vil derfor sandsynligvis have en negativ indvirkning på deres opfattelse af dit produkt og brand.
Hvilke bæredygtige materialer findes der til emballage til skønhedsprodukter? Vi fremhæver to materialer: glas og PET.
Du kender glas, og du har set det blive brugt til mange forskellige formål. Men hvorfor er det godt at anvende til emballage til skønhedsprodukter? Glas har flere fordele. Det kommer fra naturen, og det er derfor bæredygtigt, da det er 100% genanvendeligt. Materialet kan bruges igen og igen uden tab af kvalitet.
Se vores produktkalog over glasemballage
PET er et materiale, der bruges til emballering af fødevarer, drikkevarer, personlig pleje og andre forbrugsprodukter. Du kender PET fra bl.a. sodavand, shampoo, lægemidler osv. Materialet er let i vægt, og samtidig er det modstandsdygtigt, hvilket gør det svært at ødelægge. PET kan genbruges, og det er derfor et bæredygtigt alternativ til andre former for plastik.
Se vores produktkatalog over PET.
Tidligere havde vi en lineær måde at bruge ressourcerne på: Take – Make – Dump. Man udvandt råstoffer og fremstillede produkter deraf for at bruge produkterne, for endelig at smide dem ud. Denne økonomi resulterede naturligvis i et stort ressourceforbrug og -tab.
Den nye økonomi er cirkulær, hvilket betyder at produkterne og indholdsstofferne indgår i et kontinuerligt kredsløb. Det tidligere “end-of-life”-koncept erstattes af genanvendelse og genbrug. En cirkulær økonomi er både godt for miljøet og din forretning.
En emballage i genanvendelige materialer kan nemlig forbedre kundernes oplevelse med produktet. Ingen ressourcespild og bevarelse af materialernes værdi er nemlig noget, som den miljøbevidste forbruger vægter højt. Med det stigende fokus på bæredygtighed, er der i dag endnu flere, der har en holdning til emballagematerialernes levetid.
Læs mere om bæredygtigt emballage her.
Hvis du er interesseret i at høre om, hvordan vi kan hjælpe dig, så kontakt os her.
For mere inspiration er du velkommen til at følge vores Instagram profil.